Australië (deel 2) Frans & Veronique - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Erik Klaassen - WaarBenJij.nu Australië (deel 2) Frans & Veronique - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Erik Klaassen - WaarBenJij.nu

Australië (deel 2) Frans & Veronique

Door: Veronique & Frans

Blijf op de hoogte en volg Erik

23 Februari 2014 | Australië, Brisbane

Verslag van reis door Australië van Veronique, Erik, Harrie en ik (Frans)

Vertrokken vanuit Amsterdam zijn Veronique en ik na 24 uur vliegen via Singapore in Brisbane aangekomen. Erik en Harrie zouden ons niet ophalen op vrijdag 7 februari op vliegveld van Brisbane, want zij moesten naar een bureau om onder een parkeerboete uit te komen.

Bleek een meer dan geslaagde truc, want daardoor was het weerzien tussen ouders en zoon nog uitbundiger. Na ook Harrie begroet te hebben, gingen wij met taxi naar hotel. Daarna rond 21.30 uur met een catamaran boot via Brisbane River naar het centrum, hapje eten en om 1.30 uur zeer moe, maar ook uiterst voldaan, naar bed.

Zaterdag 8 februari eerst de camper opgehaald en daarna richting Coolum ten noorden van Brisbane, naar nicht van Veronique, Wilma. Na een fikse wandeling bij haar thuis hapje gegeten en toen heel vroeg naar bed. De volgende ochtend naar Noosa Head gereden, daar met ons vijven een wandeling gemaakt langs de kust. Na een kopje koffie in Hastings Street afscheid genomen van Wilma en verder gereden naar Rainbow Beach.

Vandaar zijn wij op 10 februari verder naar het noorden gereden om naar Hervey Bay te gaan, van waaruit wij twee dagen met een drietal jeeps en 20 jongelui over Fraser Islands zouden gaan toeren.

Dinsdag en woensdag op dit unieke eiland geweest en ruige tochten gemaakt door de jungle, maar ook veel langs het strand. Mooie baaien gezien, veel dingo's (wilde honden) en leguanen gezien en gezwommen op het fantastische witte strand van Lake McKenzie.

Donderdag 13 februari begonnen we aan de trip met ons vieren van Brisbane naar Sydney, een afstand van circa 1.000 km.

Het was de bedoeling om een bezoek aan familie Eric Klein, neef van Veronique, te brengen in Worongary, aan de Gold Coast iets ten zuiden van Brisbane. Echter vanwege zakelijke afspraken van Eric kon dit helaas niet doorgaan. Na een bezoek te hebben gebracht aan Springbrook, gelegen op 1.500 meter hoogte, zijn wij doorgegaan naar Kirra Beach bij Coolangatta. Harrie zorgde als gewoonlijk voor de boeking op het Tourist Park en Erik verraste ons met een heerlijk diner.

Omdat wij, vooral Veronique en ik, eigenlijk nog niet echt gerust hadden, besloten wij om twee dagen in Byron Beach te blijven. In die twee dagen hebben wij een paar strandwandelingen gemaakt en twee fietsen gehuurd. De boys zijn op die vrijdag wezen stappen in Byron Beach en van de regen zaterdagmorgen (!!!) terug naar de camper hebben zij niks gemerkt, dus was wel duidelijk dat zij redelijk wat aan Bacchus geofferd hadden.

Zondagmorgen 16 februari vroeg vertrokken naar Coffs Harbour, ongeveer 400 km ten zuiden van Brisbane. Ook deze camping was weer vlak bij het strand. Na wat chillen op het strand zijn wij 's avonds lekker bij een Italiaans restaurant gaan eten.

De volgende morgen verder getrokken naar Port Macquarie, Melaleuca Caravan Park. Veronique en Harrie hebben de omgeving verkend en een wandeling gemaakt naar het strand waarbij zij onderweg veel kaketoes (witte papegaai) en pelikanen zagen. Erik en ik bleven op de camping en hebben onder het genot van een borrel gelezen en gepuzzeld.

Dinsdag 18 februari hebben wij die ochtend een bezoek gebracht aan het koala ziekenhuis in Port Macquarie. Hier worden deze grappige, vreedzame, kleine "beertjes" verzorgd nadat ze zijn aangereden, brandwonden hebben opgelopen etc. Erik besloot een koala te adopteren en nadat, zoals gebruikelijk zijn vader de knip had getrokken, gingen wij voldaan verder in de wetenschap dat ons gezin met nog een "beest" was uitgebreid. Vandaar uit zijn wij vertrokken naar Nelson Bay, waar Harrie een super BIG-4 caravanpark had gevonden bij Soldiers Point, gelegen op een afstand van 200 ten noorden van Sydney. Harrie en Erik hebben zich hier uitgeleefd in een subtropisch zwembad met een waterglijbaan. Zij hadden geluk dat de Australische schoolvakanties voorbij waren, want het was eigenlijk bestemd voor kids tot tien jaar. Erik en ik hebben die avond het culinaire gedeelte voor hun rekening genomen en, gebruikmakend van de fantastische faciliteiten van een BIG-4 camping, een 2-sterren diner gemaakt. Onder het genot van een wijntje tot 's avonds laat buiten gezeten.

Woensdag 19 februari vroeg in de ochtend eerst een bezoek gebracht aan de jachthaven van Soldiers Point. Mede door het strak blauwe water en het vroege zonnetje een idyllische plek. Dezelfde ochtend aan een mooie baai van Nelson Bay ontbeten. Daarna hebben Veronique, Erik en Harrie een bergwandeling gemaakt met uitzicht op twee baaien. Ik heb ervan kunnen genieten middels de camera van Erik en de internetverbinding van mijn mobieltje.

Die middag zijn wij naar de Blue Mountains gegaan, een gebergte ten westen van Sydney en gekampeerd in Katoomba. 's Avonds via pizza koerier ons avondeten in de camper gegeten.

Donderdag 20 februari zijn wij in Katoomba gebleven en nadat Veronique en de boys via sky-train en space-wagon dit natuurgebied hadden bekeken (ik vanwege hoogtevrees achtergebleven) zijn we met een toerbus de omgeving gaan verkennen en hebben wij nog enkele wandelingen gemaakt, o.a. naar The Three Sisters, drie kolossale rotsblokken aan de rand van de kloof.

Vervolgens boodschappen gedaan, waarna Erik opnieuw een voortreffelijk diner voor ons heeft gemaakt.

Vrijdag 21 februari zijn wij, bij slecht weer, dwars door Sydney rijdend, naar Narrabeen gegaan. Vanuit het Lakeside Holiday Park, gelegen in een noordelijke buitenwijk van Sydney, zijn wij die middag met een bus naar het centrum van Sydney gegaan. Tocht duurde 1,5 uur om in het centrum van deze metropool te komen van 4 miljoen inwoners. Voor het eerst deze vakantie zijn Erik, Veronique en ik alleen op stap geweest om ook een keer "quality time" met onze zoon alleen te hebben. Toer gemaakt langs hotspots van Sydney en  een bezoek gebracht aan het bekende strand van Bondi Beach. Hier werden opnames gemaakt op het strand voor een nieuwe James Bond film. Terwijl ik op de pier bleef wachten, liepen Veronique en Erik naar de set op het strand. Al wachtend werd ik aangesproken door een agent van Warner Bros filmstudio's, die mij een contract aanbod voor hen 2-en als figuranten bij deze nieuwe James Bond film. Omdat zij slechts AUD $ 100.000 per persoon zouden krijgen, er niet voor kaviaar en Blue Label Johnnie Walker whisky op de hotelkamers gezorgd kon worden, heb ik, mede omdat ik als agent geen fee kreeg, het aanbod afgeslagen. Na het bezoek aan dit mooie en ruige strand zijn wij met de bus weer richting camper gegaan. Na een hapje eten bij een Italiaan "Joe" kwamen wij terug bij onze mobile home, alwaar Harrie ook weer terug was van zijn bezoek aan Sydney. Die avond heb ik aan Harrie de laatste kans gegeven om zijn fors opgelopen achterstand met het kaartspel ‘toepen' weg te werken, maar dit pakte desastreus voor hem uit. Zijn verlies van AUD $ 3.000 heb ik hem kwijtgescholden, omdat hij het spel tijdens deze reis van mij had geleerd en ik niet alle trucjes tegen hem had gezegd.

Zaterdagmorgen uitgeslapen en na een strandwandeling en een boekje gelezen te hebben zijn wij gevieren weer in de bus gestapt om de rest van Sydney te bekijken. Nu was het gelukkig niet zo druk als vrijdagmiddag en bij een lekker zonnetje hebben wij gewandeld langs de haven en het "Opera House" en daarna via opnieuw de toerbus een rit door Sydney gemaakt.

Na terugkomst heerlijk gegeten bij de camper en na een "warme speech" van Harrie, die ons bedankte voor de vakantie en met hartelijke woorden zei dat hij zich "the second son between mon and dad" had gevoeld, zijn wij tevreden gaan slapen.

Zondag 23 februari om vier uur opgestaan, zodat wij om vijf uur konden vertrekken naar het vliegveld van Sydney, waar de kerels om 7 uur wilden zijn. Zo waren ze in ieder geval op tijd voor de vlucht naar Auckland, Nieuw Zeeland.

Afscheid viel ons zwaar, mede doordat wij 2,5 fantastische weken hadden meegemaakt, maar ook omdat wij Erik weer 4 maanden zouden moeten missen. Zelf had hij er het meest moeite mee.

Na "vette" knuffels afscheid genomen en vervolgens zijn wij richting Melbourne gegaan; afstand Sydney-Melbourne is een kleine 1.000 km.

Omdat dit niet meer het reisverslag van Erik en Harrie betreft, houd ik het kort.

Via een schitterende route, met zonneschijn en een temperatuur van 25º, langs de "South Pacific Ocean" zijn wij via Batemans Bay, Merimbula, Lake Entrance, Inverloch, Newhaven op Philip Islands naar Droomana gegaan. Op zaterdag 1 maart vanuit Droomana, 100 km ten zuiden van Melbourne, naar Melbourne gereden. Na inlevering van de camper naar vliegveld. Om 16.45 uur opnieuw met Singapore Airlines - fantastische maatschappij - via Singapore naar Amsterdam gevlogen, waar wij op zondag 2 maart, na opnieuw 24 uur vliegen, werden verwelkomd door onze beiden dochters. Werd weer nodig tijd om die in de armen te sluiten, want je gaat op reis naar onze enige zoon, maar laat twee meiden achter.

Terugkijkend dus een fantastische tijd gehad, zowel de tijd met Erik en Harrie, maar ook de week met ons tweetjes.

Mvrgr, Frans

Mede namens Veronique, Erik en Harrie

• 23 Maart 2014 - 10:47

H&M:

Wauw, wat geweldig om te lezen dat jullie zo genoten hebben samen met Erik en Harrie ! Heel mooi om te lezen allemaal !

• 23 Maart 2014 - 12:46

An:

Fantastisch en heel leuk dat we kunnen lezen dat jullie zo genoten hebben. Geeft toch ook weer een speciale dimensie voor deze reis voor Erik en Harrie!
    Eigenlijk voor allemaal natuurlijk; de meisjes thuis ook ;-)
    Deze reis wordt niet gauw vergeten. Hele fijne reis nog verder gewenst Harrie en Erik en lieve groeten van
    Ron en An.

• 23 Maart 2014 - 17:30

Herma:

Ha die Frans,

Leuk om jullie belevenissen te lezen en WAT hebben jullie veel gezien.
    Met alle respect doch eerlijkheidshalve gebiedt me te zeggen dat ik toch liever de woorden van je zoon en Harrie lees, daar ze de reis altijd met een mooi stukje humor en onbevangenheid beschrijven. :-).

Groetjes Herma

• 23 Maart 2014 - 17:33

Herma:

Dat ik het wel heeeeeel geweldig en bijzonder voor jullie vond dat jullie deze enorme ervaring met jullie zoon en Harrie mochten delen, had ik al laten weten via de app, waardoor ik een stukje van jullie reis al had mogen zien en volgen.

Liefs Herma

• 02 April 2014 - 12:45

Leo Hendriks:

Frans, je had schrijver moeten worden. Kosteijk stukkie.